Samen Jong

Zondag 2 juni trapten we de behandeling van het boek ‘Samen Jong’ af. In de kerkdienst stonden we stil bij het belang van aandacht voor de jonge generaties. Jezus zélf geeft ons kinderen als voorbeeld. We kunnen van ze leren. En hij zegt: ‘laat de kinderen tot Mij komen en niemand mag de kinderen iets in de weg leggen.’ Het plaatste ons voor de vraag of wij de weg vrijmaken voor kinderen en jongeren, of dat we soms, onbedoeld, obstakels opwerpen en het moeilijk maken voor de jonge generaties om zich in de kerk thuis te voelen.

Op een donderdagavond spraken we met een klein groepje mensen verder door over het thema ‘prioriteit geven aan jongeren’. Dat is soms best lastig en gaat ook in onze gemeente niet vanzelf.

Iemand gaf aan dat het belangrijk is om een warm welkom te geven. Niet alleen aan kinderen, maar aan iedereen. Verwelkom gasten, vertel ze waar ze de toiletten kunnen vinden, dat er koffie is na afloop, eventueel waar de crècheruimte is. Zorg dat de kinderen ook letterlijk een ruimte hebben waar ze zich thuis voelen. Een ruimte die schoon en netjes is en fijn om te zijn.

Maak zichtbaar wat er gebeurt aan kinderwerk en jongerenwerk.

Het verrassende van de avond? De gesprekken ging lang niet alleen over de kinderen en de jongeren. Het werd direct duidelijk dat het veel breder gaat over elkaar zien, ruimte maken voor verschil in geloofsbeleving en daarin verdraagzaam zijn naar elkaar.

De komende maanden blijf ik aandacht geven aan het boek en hoop ik samen met jullie als gemeente na te denken hoe we met álle generaties gemeente kunnen zijn. Dit zijn de komende data:
  • Zondag 14 juli 10.00 uur: kerkdienst n.a.v. kernwaarde 3: ‘hart voor jongeren hebben’
  • Dinsdag 16 juli 20.00 uur: avond over ‘hart voor jongeren hebben’
  • Zondag 8 september 10.00 uur: kerkdienst n.a.v. kernwaarde 4: ‘verantwoordelijkheid geven’
  • Donderdag 12 september 20.00 uur: avond over ‘verantwoordelijkheid geven’.
  • Zondag 29 september 10.00 uur: kerkdienst n.a.v. kernwaarde 5: ‘een warme gemeenschap vormen’
  • Dinsdag 1 oktober 20.00 uur: avond over ‘een warme gemeenschap vormen’.
  • Zondag 3 november 10.00 uur: kernwaarde 6: ‘beste buren zijn’
  • Dinsdag 5 november 20.00 uur: avond over ‘beste buren zijn’
  • Donderdag 14 november 20.00 uur slotbespreking.

Van harte welkom om aan te schuiven, of je nou veel met jongeren hebt of niet. Dit gaat over samen kerk zijn, met alle verschillen die daarbij komen kijken. Je hoeft niet elke avond te kunnen en je bent ook van harte welkom als je de voorafgaande dienst niet erbij bent geweest.

Fijn als je even aan mij laat weten of je van plan bent bij een avond te zijn.

Dominee Willemien van Berkum